
Tidsskr Nor Lægeforen nr. 15, 2007; 127   1963

Brev til redaktøren   PERSPEKTIV OG DEBATT
     

spørsmål ved at Tidsskriftet i sine leder-
artikler ikke samtidig gjorde leserne opp-
merksom på at legene som ble forsvart, 
hadde nær tilknytning til redaksjonen. På 
den annen side må utvalget vektlegge bla-
dets spesielle medisinsk-faglige formål, og 
at de omtalte legene ikke kan betraktes som 
redaksjonelle medarbeidere i tradisjonell 
forstand. Utvalget mener uansett at man 
med fordel kunne ha oppgitt legenes til-
knytning til tidsskriftet.

Utvalget vil understreke redaksjoners rett 
til å bestemme hva som skal publiseres, 
såfremt det ikke foreligger åpenbar tilsvars-
rett i henhold til Vær Varsom-plakatens 
punkt 4.15. I det påklagede tilfellet kan det 
etter utvalgets mening reises tvil om kla-
geren på hvert enkelt stadium av striden 
omkring hans bok, kunne gjøre formelt krav 
på tilsvarsrett. Etter utvalgets mening måtte 
det uansett være opp til redaksjonen å sette 
sluttstrek for debatten, ut fra en selvstendig 
vurdering av hvorvidt klagerens aller siste 
innlegg inneholdt nye momenter.

Derimot finner utvalget grunn til å sette 
søkelys på Tidsskriftets forskjellsbehandling 
av klagerens innlegg, ved at øvrige debat-
tanter konsekvent fikk sine motinnlegg publi-
sert samtidig med hans. Slik utvalget i lig-
nende tilfeller har uttalt, må slike valg 
betraktes som en presseetisk uakseptabel 
utnyttelse av redaksjoners maktposisjon.

På dette punkt har Tidsskrift for Den 
norske lægeforening opptrådt kritikkverdig.

Oslo, 19. juni 2007

Hilde Haugsgjerd
Sigrun Slapgard
Marit Rein
Ingeborg Moræus Hanssen
Trygve Wyller
Henrik Syse

Kommentar 
til PFUs uttalelse1963

Uttalelsen fra PFU ble nettpublisert 
25.6. 2007, redaktørens kommentar 
ble publisert først på nett 27.6. 2007.

Pressens Faglige Utvalg mener at Tids-
skriftet har forskjellsbehandlet journalisten 
Jon Hustad og andre debattanter etter at han 
ga ut boken Varsleren. Boken omhandler 
forhold på Rikshospitalet tidlig i 1990-
årene.

Pressens Faglige Utvalg (PFU) har vur-
dert Jon Hustads klage på Tidsskriftet og 
gitt en uttalelse (1). PFU gir uttrykk for at 
de har forståelse for at klageren stiller 
spørsmål ved at «Tidsskriftet i sine leder-
artikler ikke samtidig gjorde leserne opp-
merksom på at legene som ble forsvart, 
hadde nær tilknytning til redaksjonen» og at 
«man med fordel kunne ha oppgitt legenes 
tilknytning til tidsskriftet».

Til dette vil jeg bemerke følgende: PFU 
uttaler seg om Tidsskriftets «lederartikler». 
Jeg skrev to ledere om denne saken – men 
her ble ingen leger forsvart eller for den 
saks skyld angrepet (2, 3). Mine ledere 
dreide seg om konflikten på barneavde-
lingen ved Rikshospitalet tidlig i 1990-
årene og at konflikten ved denne avdelingen 
kunne vurderes på andre måter enn den 
versjonen Hustad presenterte i sin bok 
Varsleren. Det kan se ut som om PFU ikke 
har lest disse lederne, men i stedet har lagt 
til grunn Hustads utsagn om at disse inne-
holdt en «sterk kritikk» av ham – og et for-
svar for noen andre. Det er beklagelig.

PFU uttaler at «man med fordel kunne ha 
oppgitt legenes tilknytning til tidsskriftet». 
Det vil i praksis si at vi skulle tydeliggjort 
at Dag Bratlid og Sverre Lie var faglige 
medarbeidere i Tidsskriftet. Listen over 
hvem som er (ubetalte) faglige medarbei-
dere står på trykk i hvert nummer, og listen 
ligger også åpent på Tidsskriftets nettsider. 
Det er slik sett allerede kjent. De faglige 
medarbeidernes rolle og forhold til redak-
sjonen er beskrevet i Tidsskriftets tilsvar til 
PFU (4). En følge av PFUs syn på dette 
punktet vil være at ved hvert innlegg faglige 
medarbeidere skriver, skal de eksplisitt opp-
lyse sammen med artikkelsignaturen at de 
er faglige medarbeidere – altså i tillegg til at 
denne informasjonen fremgår i hver eneste 
utgave av Tidsskriftet. Det kan Tidsskriftet 
gjøre. Men da må PFU gjøre det samme 
krav gjeldende i resten av pressen. Det vil 
innebære at alle skribenter som har en eller 
annen tilknytning til publikasjonen – for 
eksempel når faste spaltister i Aftenposten 
skriver innlegg utenom sin faste spalte – 
må angi sin tilknytning til denne. Det vil 
være en ny praksis, men vil være enkelt 
å gjennomføre for oss hvis det er et prinsipp 
PFU ønsker å gjøre gjeldende for alle.

PFUs kritikk
PFUs kritikk mot Tidsskriftet angår imid-
lertid et annet forhold. PFU mener at Tids-
skriftet har forskjellsbehandlet Hustad og 
de andre deltakerne i debatten «ved at 
øvrige debattanter konsekvent fikk sine 
motinnlegg publisert samtidig med hans. 
Slik utvalget i lignende tilfeller har uttalt, 
må slike valg betraktes som en presseetisk 
uakseptabel utnyttelse av redaksjoners 
maktposisjon».

Jeg kan fortsatt ikke se at det har skjedd 
noen forskjellsbehandling: Hustad er 
behandlet som enhver annen forfatter 
i Tidsskriftet. Jeg har redegjort i detalj for 
redaksjonens tankegang og handlemåte 
i svaret til PFU (4). Vi har fulgt våre vanlige 
retningslinjer for tilsvarsrett som jeg nylig 
har gjennomgått i en lederartikkel (5), og 
som også ble oversendt med vårt svar til 
PFU. I korthet går disse ut på at dersom 
noen skriver et kritisk innlegg til noe som 
har stått på trykk, publiseres dette i spalten 
Brev til redaktøren. Forfatteren av artik-

kelen som kritiseres får da anledning til 
å svare i samme nummer som det kritiske 
innlegget publiseres. I dette tilfellet var det 
Hustad som ved to anledninger kritiserte 
noe som hadde stått på trykk, og de som 
ble kritisert fikk tilsvarsrett på vanlig måte 
i samme nummer. Tidsskriftets praksis er 
i tråd med de publiseringsetiske prinsipper 
som gjelder for medisinskvitenskapelige 
tidsskrifter. Vancouver-reglene angir ekspli-
sitt om tilsvarsmuligheten (punkt III E): 
«Forfattere av artikler som diskuteres 
i korrespondansespalten, bør gis mulighet 
for tilsvar, fortrinnsvis i samme nummer 
som korrespondansen trykkes.» Dette er 
også nedfelt i vår forfatterveiledning: 
«Dersom det dreier seg om kritiske bemerk-
ninger, vil redaksjonen normalt innhente 
svar fra forfatteren av den opprinnelige 
artikkelen.»

Tidsskriftet kommer til å fortsette å følge 
Vancouver-reglene (6). Samtidig ser jeg 
at vi kan ha skapt uklarhet med hensyn 
til hvilke artikler som kan få tilsvar i samme 
nummer. Uklarheten kan ha oppstått fordi 
jeg tillot Hustad å skrive en utvidet kom-
mentar (7) i stedet for et ordinært innlegg 
i Brev til redaktøren i Tidsskriftet nr. 15/
2007 og at jeg som følge av det lot dem 
han angrep å få svare på samme plass og 
i samme omfang (altså som kommentar) 
(8). Jeg har i mitt tilsvar til PFU redegjort 
for hvorfor jeg gjorde dette unntaket (4). 
I ettertid ser jeg at dette kan oppfattes som 
at noen kommentarartikler får tilsvar 
i samme nummer og andre ikke. Det er 
uheldig.

Som en følge av PFUs kritikk vil vi 
derfor innskjerpe våre rutiner på dette 
punktet. Vi har til nå i helt spesielle tilfeller 
(som Hustads) tillatt at innlegg som 
kommer med kritikk av tidligere publiserte 
artikler får status som kommentarartikler 
og dermed mer plass til argumentasjon 
enn de 400 ordene som er maksimal lengde 
på et Brev til redaktøren. Det vil vi ikke 
lenger godta.

Charlotte Haug
redaktør

Litteratur
1. PFUs uttalelse om Tidsskriftet 19.6.2007. 

www.tidsskriftet.no/pls/lts/pdoc.printnotat?
vp_id=160 (27.6.2007).

2. Haug C. En legefiende? Tidsskr Nor Lægeforen 
2006; 126: 1311.

3. Haug C. Å ha rett - og retthaveri. Tidsskr Nor 
Lægeforen 2006; 126: 1593.

4. PFU-sak 54/2007. www.tidsskriftet.no/filer/
svarPFU.pdf (27.6.2007).

5. Haug C. Retten til tilsvar. Tidsskr Nor Lægeforen 
2007; 127: 717.

6. International Committee of Medical Journal 
Editors. www.icmje.org (27.6.2007).

7. Hustad J. Det finst ei sanning. Tidsskr Nor Læge-
foren 2006; 126: 1941.

8. Bratlid D, Farstad T. Det finnes en sannhet. 
Tidsskr Nor Lægeforen 2006; 126: 1942.


