
Tidsskr Nor Lægeforen nr. 21, 2007; 127   2843

Brev til redaktøren   PERSPEKTIV OG DEBATT
     

Egen erfaring med desmopressin som 
hemostatikum hos pasienter med økt blød-
ningstendens av ulike årsaker er god, selv 
om erfaringen ikke er kunnskapsbasert på 
grunnlag av randomiserte, dobbeltblindede 
undersøkelser. Slike undersøkelser ville 
kreve et meget stort antall pasienter.

Frank Brosstad
Indremedisinsk forskningssenter
Rikshospitalet

Litteratur
1. Mannucci PM, Vicente V, Vianello L et al. Control-

led trial of demsopressin in liver cirrhosis and 
other conditions associated with a prologed bleed-
ing time. Blood 1986; 67: 1148–53.

2. Carless PA, Henry DA, Moxey AJ et al. Desmopres-
sin for minimising perioperative allogeneic blood 
transfusion. Cochrane Database Syst Rev 2004; (1): 
CD001884. http: //mrw.interscience.wiley.com/
cochrane/clsysrev/articles/CD001884/frame.html 
(3.10.2007).

3. Mannucci PM, Carlsson S, Harris AS. Desmopres-
sin, surgery and thrombosis. Thromb Haemost 
1994; 71: 154–5.

Uriktig forskningsformidling 
om SSRI-preparater2843

I sitt tilsvar til mitt innlegg om SSRI-pre-
parater i Tidsskriftet nr. 13–14/2007 (1) 
skriver Jørgen Bramness & Fredrik Walby 
bl.a.: «Det er usaklig og grenser mot per-
sonforfølgelse når Reseland hevder at 
ansatte på Folkehelseinstituttet mottar 
penger fra legemiddelindustrien. Dette er 
selvsagt ikke sant, til tross for Reselands 
gjentatte påstander», og «At Folkehelse-
instituttet skulle delta aktivt i markedsfø-
ringen av nyere antidepressive legemidler, 
er en absurd påstand» (2). Jeg har aldri 
uttalt at ansatte i Nasjonalt folkehelseinsti-
tutt har mottatt penger fra legemiddelindu-
strien og oppfatter derfor disse udokumen-
terte påstander som usaklige og krenkende.

Debatten bør imidlertid ikke overskygges 
av et utspill som tilsynelatende ikke har 
annet formål enn å trekke oppmerksom-
heten bort fra et meget viktig tema. Når 
Bramness & Walby i sitt tilsvar hevder at 
det er SSRI-preparatet fluvoksamin som 
har bidratt til den omtalte selvmordsreduk-
sjonen i Norge i perioden frem til 1994, 
er dette svært lite sannsynlig. Omsetningen 
av dette SSRI-preparatet, som først fikk 
markedsføringstillatelse fra 1990, var kun 
på 50 000 kroner (dvs. 0,075 DDD/1 000 
innbyggere/døgn), hvilket innebærer at kun 
317 personer inntok en såkalt normaldose 
av legemidlet dette året (dvs. 0,0075 % av 
befolkningen). Selv om omsetningen økte 
til 690 0000 kroner i 1993, kan ikke dette 
ha bidratt til å redusere det totale antall 
selvmord i nevnte periode med opptil 
150 per år.

Når jeg tillater meg å skrive at nevnte 
type forskningsformidling tilsynelatende 
kan oppfattes som markedsføring, er dette 
en relativt beskjeden kommentar, spesielt 

når man vet at Food and Drug Administra-
tion (FDA) i USA omtrent samtidig gikk ut 
med en kraftig advarsel om at denne type 
preparater kan gi økt selvmordsrisiko – ikke 
bare hos barn og ungdommer, men også 
hos voksne (3).

Ifølge PR-bransjens antydninger om 
medieomtale og reklameverdi representerer 
Bramness & Walbys misvisende legemid-
delomtaler en ikke ubetydelig markedsverdi 
(4).

Svein Reseland
Hosle

Litteratur
1. Reseland S. Uriktig forskningsformidling om 

SSRI-hemmere? Tidsskr Nor Lægeforen 2007; 
127: 1811.

2. Bramness J, Walby FA. Uriktig forskningsformid-
ling om SSRI-hemmere? Tilsvar. Tidsskr Nor 
Lægeforen 2007; 127: 1811.

3. US Food and Drug Administraton. Antidepressant 
use in children, adolescents, and adults. 
www.fda.gov/cder/drug/antidepressants/
default.htm (14.8.2007).

4. Solheim HC. – Medisinomtale verdt en million. 
Kampanje. E-publisert 29.5.2007. www.kam-
panje.com/pr/article89982.ece (14.8.2007).

J.G. Bramness 
& F.A. Walby svarer:2843
På forsommeren i år mottok vi et innlegg 
til Tidsskriftets spalte Brev til redaktøren 
skrevet av Svein Reseland. Han kritiserte 
vår artikkel om sammenhengen mellom 
økninger i salget av antidepressiver og ned-
gangen i selvmordsfrekvens i Norge (1). 
Innlegget, slik vi ble forelagt det, ble 
avsluttet på følgende måte: «En av forfat-
terne av den nevnte studien har for øvrig 
mottatt betaling for foredrag som han har 
holdt på vegne av legemiddelfirmaer som 
selger SSRI-preparater. Folkehelseinsti-
tuttet, der han er ansatt, deltar m.a.o. til-
synelatende aktivt i markedsføringen av 
disse legemidlene.»

Til dette svarte vi bl.a.: «At Folkehelse-
instituttet skulle delta aktivt i markedsfø-
ringen av nyere antidepressive legemidler, er 
en absurd påstand. Det er usaklig og grenser 
mot personforfølgelse når Reseland hevder 
at ansatte på Folkehelseinstituttet mottar 
penger fra legemiddelindustrien. Dette er 
selvsagt ikke sant, til tross for Reselands 
gjentatte påstander» (2). Stor var derfor vår 
undring da vi leste teksten i Reselands inn-
legg, som kom på trykk i Tidsskriftet nr. 
13–14/2007: «En av forfatterne av den 
nevnte studien har for øvrig mottatt betaling 
for foredrag som han har holdt på vegne av 
legemiddelfirmaer som selger SSRI-prepa-
rater. SSFF, der han er ansatt, deltar m.a.o. 
tilsynelatende aktivt i markedsføringen av 
disse legemidlene» (3).

Interessekonflikter er selvsagt et viktig 
tema og krever nøyaktighet. Med endringen 
i innlegget fremsto plutselig vårt tilsvar som 
underlig og unøyaktig. Dette er beklagelig, 
fordi vi har forsøkt å holde et høyt presi-

sjonsnivå i en sak som krever nettopp det. 
Vi vet ikke hva som har skjedd. Har redak-
sjonen endret Reselands innlegg? Har Rese-
land endret sitt innlegg? Har Tidsskriftet da 
tillatt Reseland å gjøre denne endringen uten 
å informere oss? Er det i så fall god redaksjo-
nell praksis? Når dagens debattinnlegg fra 
Reseland i tillegg inneholder setningen «Jeg 
har aldri uttalt at ansatte i Nasjonalt folke-
helseinstitutt har mottatt penger fra legemid-
delindustrien og oppfatter derfor disse udo-
kumenterte påstander som usaklige og kren-
kende», begynner debatten å bli absurd, noe 
dette alvorlige temaet virkelig ikke fortjener. 
Hva han mener med «aldri uttalt», blir vans-
kelig for oss å forstå, da det vitterlig var det 
som sto i det opprinnelige innlegget vi ble 
forelagt.

Vi ønsker ingen krangel med Reseland, 
det ville være et enormt sidespor i noe vi 
oppfatter som et viktig forskningsfelt. Sva-
rene til hans forsøk på økonomiske utleg-
ninger om salg av antidepressiver og umu-
ligheten i sammenhengen vi viste i vår 
artikkel, vil best besvares gjennom lesing 
av den opprinnelige artikkelen (1), der det 
naturligvis er redegjort for potensielle inter-
essekonflikter.

Jørgen G. Bramness
Nasjonalt folkehelseinstitutt

Fredrik A. Walby
Seksjon for selvmordsforskning og -forebygging
Universitetet i Oslo

Litteratur
1. Bramness JG, Walby FA, Tverdal A. The sales of 

antidepressants and suicide rates in Norway and 
its counties 1980–2004. J Affect Disord 2007; 102: 
1–9.

2. Bramness JG, Walby FA. Uriktig forskningsformid-
ling om SSRI-hemmere? Tilsvar. Tidsskr Nor 
Lægeforen 2007; 127: 1811.

3. Reseland S. Uriktig forskningsformidling om 
SSRI-hemmere? Tidsskr Nor Lægeforen 2007; 
127: 1811.

Redaksjonen svarer:2843–4
Alle manus innsendt til spalten Brev til 
redaktøren blir vurdert redaksjonelt og redi-
gert. I dette tilfellet ble det gjort en rekke 
endringer i Svein Reselands innsendte 
manus, blant annet ble ordet «instituttet» 
byttet ut med «Folkehelseinstituttet». Redi-
gert manus ble sendt Reseland for godkjen-
ning og ble godkjent av ham per e-post. 
Denne versjonen av manus ble deretter 
forelagt Jørgen Bramness & Fredrik Walby 
for tilsvar.

Da Reseland fikk korrektur på innlegget 
sitt, oppdaget han at det sto «Folkehelsein-
stituttet» istedenfor «instituttet» – mens det 
skulle vært SSFF (som står for Seksjon for 
selvmordsforskning og -forebygging ved 
Universitetet i Oslo) – og rettet dette. Slike 
rettelser fra forfatter godtas vanligvis uten 
videre. I dette tilfellet medførte endringen 
at noe av meningsinnholdet i Reselands 
innlegg ble forandret. Redaksjonen 



2844 Tidsskr Nor Lægeforen nr. 21, 2007; 127

PERSPEKTIV OG DEBATT   Brev til redaktøren    

beklager derfor at Bramness & Walby 
svarte på et annet innlegg enn det som kom 
på trykk.

Petter Gjersvik
Tidsskriftet

Mammografiscreening 
av kvinner i 40-årene2844

Mette Kalager fra Kreftregisteret har i Tids-
skriftet nr. 13–14/2007 en kommentarar-
tikkel om Kunnskapssenterets rapport om 
mammografiscreening for kvinner i alderen 
40–49 år (1). Vi setter pris på anledningen 
til å omtale kunnskapsgrunnlaget for denne 
viktige og vanskelige problemstillingen.

Nytten av mammografiscreening er vur-
dert i flere randomiserte forsøk der man til-
feldig har fordelt hundretusener av kvinner 
til screening eller vanlig oppfølging. I kun 
ett forsøk har kvinner i starten av 40-årene 
vært primær målgruppe. I alt foreligger det 
data fra ca. 350 000 kvinner i 40-årene. 
Effekten er svært begrenset, sett fra den 
enkeltes perspektiv. Uten mammografi-
screening er 97,40 % av kvinnene i live etter 
13 år. Dersom de inngår i et screeningpro-
gram, er 97,43 % i live. Den relative risiko-
reduksjonen er 16 % (feilmargin: 4–27 %).

Spissformulert: All screening skader, men 
noen screeningprogrammer har nyttige 
effekter i tillegg. Dette gjelder alle tiltak 
i helsetjenesten og tilsier at slike derfor må 
evalueres før de innføres. Screeningfor-
søkene er imidlertid ikke lagt opp slik at 
man på en pålitelig måte får frem data om 
skadevirkninger. For tiden pågår det en 
viktig faglig diskusjon om såkalt overdia-
gnostisering. Da er spørsmålet hvor mange 
kvinner som gjennom screeningprogrammet 
får påvist en kreftsykdom eller forstadier 
til kreft som ikke ville gitt dem helsepro-
blemer og som dermed blir «unødvendig» 
behandlet. En pålitelig tallfesting av denne 
underkjente bivirkningen av kreftscreening 
er ennå ikke mulig. Det foreligger bare indi-
rekte data, og kunnskapsbildet er uklart. 
Generelt varierer estimatene for overdia-
gnostisering. Basert på fire tallmaterialer, 
som også spriker i sine anslag, har vi valgt 
å anslå overdiagnostiseringsraten til 25 %.

Vi har åpent redegjort for at anslaget for 
overdiagnostisering er usikkert og ikke 
basert på en fullstendig gjennomgang av all 
empiri som kan kaste lys over problemstil-
lingen. Omtalen finnes i diskusjonsdelen 
i rapporten, ikke i resultatavsnittet. Vi har 
henvist både til empiri og til den pågående 
diskusjon. Da er det, etter vår vurdering, 
urimelig å påstå at vi «fører leseren bak 
lyset». Vi ser likevel at når rapportens kon-
klusjoner formuleres i nyhetsoppslag og 
i mediene generelt, vil denne forskjellen 
mellom hvordan kunnskap om nytte og 
skade er fremkommet ikke være tydelig.

Kreftregisteret redegjør ikke for bivirk-
ninger av screening, særlig overdiagnosti-
sering, overfor de kvinner som skal ta 
beslutningen om de skal følge screening-
programmet eller ikke. Heller ikke er det 
gjort greie for dette i informasjon til helse-
personell om programmet, formodentlig 
ut fra den samme usikkerhet om hvor stort 
problemet er. Kreftregisteret er for øvrig 
i en unik posisjon til å gjøre en kritisk vur-
dering og sammenstilling av empirien når 
det gjelder overdiagnostisering.

Arild Bjørndal
John-Arne Røttingen
Nasjonalt kunnskapssenter for helsetjenesten

Litteratur
1. Kalager M. Kunnskapen og Kunnskapssenteret. 

Tidsskr Nor Lægeforen 2007; 127: 1804.

M. Kalager svarer:2844
Det er positivt at Arild Bjørndal i sitt svar 
til min kommentar innrømmer at estimatet 
på 25 % overdiagnostisering av brystkreft 
ved mammografiscreening ikke er empirisk 
begrunnet, men et subjektivt «anslag». 
Bjørndal hevder at omtalen av overdiagnos-
tisering finnes i diskusjonsdelen i rap-
porten, ikke i resultatavsnittet. Dette er ikke 
riktig, da 25 %-estimatet presenteres som en 
hovedkonklusjon i resultatdelen i sammen-
draget, med den fengende ordlyden «ti av 
tre tusen kvinner (...) vil få en unødvendig 
kreftdiagnose og må gjennomgå behand-
ling». Problemet med fremgangsmåten 
ligger i Kunnskapssenterets selvvalgte 
hovedvekt på nøytralitet og empiri, som 
skal prege rapportene. Det er derfor alvorlig 
at Bjørndal og medarbeidere blander inn 
subjektive meninger i en rapport som har 
som målsetting å være en «systematisk opp-
summering over primærforskning».

Mette Kalager
Kreftregisteret

Kunnskapssenteret 
som utgiver av rapporter2844

I Tidsskriftet nr. 13–14/2007 kommenterer 
Mette Kalager fra Kreftregisteret Kunn-
skapssenterets rapport om mammografi-
screening for kvinner i aldersgruppen 
40–49 år (1). I sin artikkel tar hun avslut-
ningsvis opp noen viktige spørsmål knyttet 
til ansvarsforhold når institusjoner utgir 
faglige arbeider. Vi ønsker å knytte noen 
kommentarer til dette.

Kalager kritiserer at våre rapporter har 
Kunnskapssenteret både som utgiver og for-
fatter. Hun sammenlikner dette med publi-
sering av artikler i tidsskrifter hvor utgiver 
(redaksjonen) uavhengig av forfatterne 
sikrer kvaliteten. Hun kritiserer også bruken 
av fagfellevurderere og påpeker at vi har 

valgt to kjente kritikere. Hun unnlater da 
å påpeke at en av de andre fagvurdererne 
er ansatt ved Kreftregisteret og at den siste 
er en habil helsetjenesteforsker. Selv om det 
er dokumentert at også fagfellevurderinger 
i tidsskrifter kan være mangelfulle, ser vi 
at ekstern vurdering av faglige arbeider er 
nyttig og ønskelig. Kunnskapssenteret har 
derfor valgt å kvalitetssikre våre rapporter – 
først ved intern fagfellevurdering, dernest 
ekstern fagfellevurdering og sist ved at en 
ledergruppe vurderer en justert versjon av 
rapporten, kommentarene som er kommet 
og forfatternes svar på disse – før endelig 
rapport godkjennes. Sistnevnte gruppe fun-
gerer dermed som utgiver og gjør sin vur-
dering uavhengig av forfatterne. Ansvarlig 
utgiver er Kunnskapssenterets direktør. 
I enkelte tilfeller legges rapportene frem for 
Kunnskapssenterets fagråd for vurdering 
før de ferdigstilles og godkjennes. Dette 
ble gjort med den aktuelle rapporten.

Kunnskapssenteret vurderer i hvilken 
grad vi kan åpne prosessen helt ved even-
tuelt å publisere fagfellevurderingene med 
eventuelle kommentarer på Internett 
sammen med endelig versjon av rapporten. 
Uansett vil man ikke komme unna situa-
sjoner der fagfellevurderinger spriker eller 
det er faglig uenighet mellom fagvurderere 
og forfattere. Da er det til slutt utgiver, for 
vår del Kunnskapssenterets ledelse, som 
etter beste faglige skjønn tar en beslutning 
om hva som skal publiseres.

En rekke forskningsinstitusjoner utgir 
rapportserier. Det gjelder både universite-
tene, forskningsinstitutter som SINTEF 
Helse og statlige institutter som Folkehelse-
instituttet og Kreftregisteret. Bruken av eks-
terne fagfellevurderere og åpenheten om 
de vurderingsprosesser slike institusjonsrap-
porter har gjennomgått varierer. Kunnskaps-
senteret ønsker å drøfte hvordan våre rap-
porter kan sikres best mulig kvalitet og hører 
gjerne om hvordan Kreftregisteret og andre 
institusjoner har utformet sine prosesser.

John-Arne Røttingen
Berit Mørland
Nasjonalt kunnskapssenter for helsetjenesten

Litteratur
1. Kalager M. Kunnskapen og Kunnskapssenteret. 

Tidsskr Nor Lægeforen 2007; 127: 1804.

■ RETTELSE

Behandlingstrengende overvekt 
anno 1978. 2844

Kari Ronge

Tidsskr Nor Lægeforen 2003; 123: 3334–5

I Tidsskriftet nr. 22/2003 i høyre spalte linje 9 
i rammen på side 3335 skal stå: På vår fett-
rike avmagringskost steg ikke kolesterolver-
diene, men fortsatte å være helt normale.




