
Tidsskr Nor Lægeforen nr. 21, 2007; 127   2843

Brev til redaktøren   PERSPEKTIV OG DEBATT
     

Egen erfaring med desmopressin som 
hemostatikum hos pasienter med økt blød-
ningstendens av ulike årsaker er god, selv 
om erfaringen ikke er kunnskapsbasert på 
grunnlag av randomiserte, dobbeltblindede 
undersøkelser. Slike undersøkelser ville 
kreve et meget stort antall pasienter.

Frank Brosstad
Indremedisinsk forskningssenter
Rikshospitalet

Litteratur
1. Mannucci PM, Vicente V, Vianello L et al. Control-

led trial of demsopressin in liver cirrhosis and 
other conditions associated with a prologed bleed-
ing time. Blood 1986; 67: 1148–53.

2. Carless PA, Henry DA, Moxey AJ et al. Desmopres-
sin for minimising perioperative allogeneic blood 
transfusion. Cochrane Database Syst Rev 2004; (1): 
CD001884. http: //mrw.interscience.wiley.com/
cochrane/clsysrev/articles/CD001884/frame.html 
(3.10.2007).

3. Mannucci PM, Carlsson S, Harris AS. Desmopres-
sin, surgery and thrombosis. Thromb Haemost 
1994; 71: 154–5.

Uriktig forskningsformidling 
om SSRI-preparater2843

I sitt tilsvar til mitt innlegg om SSRI-pre-
parater i Tidsskriftet nr. 13–14/2007 (1) 
skriver Jørgen Bramness & Fredrik Walby 
bl.a.: «Det er usaklig og grenser mot per-
sonforfølgelse når Reseland hevder at 
ansatte på Folkehelseinstituttet mottar 
penger fra legemiddelindustrien. Dette er 
selvsagt ikke sant, til tross for Reselands 
gjentatte påstander», og «At Folkehelse-
instituttet skulle delta aktivt i markedsfø-
ringen av nyere antidepressive legemidler, 
er en absurd påstand» (2). Jeg har aldri 
uttalt at ansatte i Nasjonalt folkehelseinsti-
tutt har mottatt penger fra legemiddelindu-
strien og oppfatter derfor disse udokumen-
terte påstander som usaklige og krenkende.

Debatten bør imidlertid ikke overskygges 
av et utspill som tilsynelatende ikke har 
annet formål enn å trekke oppmerksom-
heten bort fra et meget viktig tema. Når 
Bramness & Walby i sitt tilsvar hevder at 
det er SSRI-preparatet fluvoksamin som 
har bidratt til den omtalte selvmordsreduk-
sjonen i Norge i perioden frem til 1994, 
er dette svært lite sannsynlig. Omsetningen 
av dette SSRI-preparatet, som først fikk 
markedsføringstillatelse fra 1990, var kun 
på 50 000 kroner (dvs. 0,075 DDD/1 000 
innbyggere/døgn), hvilket innebærer at kun 
317 personer inntok en såkalt normaldose 
av legemidlet dette året (dvs. 0,0075 % av 
befolkningen). Selv om omsetningen økte 
til 690 0000 kroner i 1993, kan ikke dette 
ha bidratt til å redusere det totale antall 
selvmord i nevnte periode med opptil 
150 per år.

Når jeg tillater meg å skrive at nevnte 
type forskningsformidling tilsynelatende 
kan oppfattes som markedsføring, er dette 
en relativt beskjeden kommentar, spesielt 

når man vet at Food and Drug Administra-
tion (FDA) i USA omtrent samtidig gikk ut 
med en kraftig advarsel om at denne type 
preparater kan gi økt selvmordsrisiko – ikke 
bare hos barn og ungdommer, men også 
hos voksne (3).

Ifølge PR-bransjens antydninger om 
medieomtale og reklameverdi representerer 
Bramness & Walbys misvisende legemid-
delomtaler en ikke ubetydelig markedsverdi 
(4).

Svein Reseland
Hosle

Litteratur
1. Reseland S. Uriktig forskningsformidling om 

SSRI-hemmere? Tidsskr Nor Lægeforen 2007; 
127: 1811.

2. Bramness J, Walby FA. Uriktig forskningsformid-
ling om SSRI-hemmere? Tilsvar. Tidsskr Nor 
Lægeforen 2007; 127: 1811.

3. US Food and Drug Administraton. Antidepressant 
use in children, adolescents, and adults. 
www.fda.gov/cder/drug/antidepressants/
default.htm (14.8.2007).

4. Solheim HC. – Medisinomtale verdt en million. 
Kampanje. E-publisert 29.5.2007. www.kam-
panje.com/pr/article89982.ece (14.8.2007).

J.G. Bramness 
& F.A. Walby svarer:2843
På forsommeren i år mottok vi et innlegg 
til Tidsskriftets spalte Brev til redaktøren 
skrevet av Svein Reseland. Han kritiserte 
vår artikkel om sammenhengen mellom 
økninger i salget av antidepressiver og ned-
gangen i selvmordsfrekvens i Norge (1). 
Innlegget, slik vi ble forelagt det, ble 
avsluttet på følgende måte: «En av forfat-
terne av den nevnte studien har for øvrig 
mottatt betaling for foredrag som han har 
holdt på vegne av legemiddelfirmaer som 
selger SSRI-preparater. Folkehelseinsti-
tuttet, der han er ansatt, deltar m.a.o. til-
synelatende aktivt i markedsføringen av 
disse legemidlene.»

Til dette svarte vi bl.a.: «At Folkehelse-
instituttet skulle delta aktivt i markedsfø-
ringen av nyere antidepressive legemidler, er 
en absurd påstand. Det er usaklig og grenser 
mot personforfølgelse når Reseland hevder 
at ansatte på Folkehelseinstituttet mottar 
penger fra legemiddelindustrien. Dette er 
selvsagt ikke sant, til tross for Reselands 
gjentatte påstander» (2). Stor var derfor vår 
undring da vi leste teksten i Reselands inn-
legg, som kom på trykk i Tidsskriftet nr. 
13–14/2007: «En av forfatterne av den 
nevnte studien har for øvrig mottatt betaling 
for foredrag som han har holdt på vegne av 
legemiddelfirmaer som selger SSRI-prepa-
rater. SSFF, der han er ansatt, deltar m.a.o. 
tilsynelatende aktivt i markedsføringen av 
disse legemidlene» (3).

Interessekonflikter er selvsagt et viktig 
tema og krever nøyaktighet. Med endringen 
i innlegget fremsto plutselig vårt tilsvar som 
underlig og unøyaktig. Dette er beklagelig, 
fordi vi har forsøkt å holde et høyt presi-

sjonsnivå i en sak som krever nettopp det. 
Vi vet ikke hva som har skjedd. Har redak-
sjonen endret Reselands innlegg? Har Rese-
land endret sitt innlegg? Har Tidsskriftet da 
tillatt Reseland å gjøre denne endringen uten 
å informere oss? Er det i så fall god redaksjo-
nell praksis? Når dagens debattinnlegg fra 
Reseland i tillegg inneholder setningen «Jeg 
har aldri uttalt at ansatte i Nasjonalt folke-
helseinstitutt har mottatt penger fra legemid-
delindustrien og oppfatter derfor disse udo-
kumenterte påstander som usaklige og kren-
kende», begynner debatten å bli absurd, noe 
dette alvorlige temaet virkelig ikke fortjener. 
Hva han mener med «aldri uttalt», blir vans-
kelig for oss å forstå, da det vitterlig var det 
som sto i det opprinnelige innlegget vi ble 
forelagt.

Vi ønsker ingen krangel med Reseland, 
det ville være et enormt sidespor i noe vi 
oppfatter som et viktig forskningsfelt. Sva-
rene til hans forsøk på økonomiske utleg-
ninger om salg av antidepressiver og umu-
ligheten i sammenhengen vi viste i vår 
artikkel, vil best besvares gjennom lesing 
av den opprinnelige artikkelen (1), der det 
naturligvis er redegjort for potensielle inter-
essekonflikter.

Jørgen G. Bramness
Nasjonalt folkehelseinstitutt

Fredrik A. Walby
Seksjon for selvmordsforskning og -forebygging
Universitetet i Oslo

Litteratur
1. Bramness JG, Walby FA, Tverdal A. The sales of 

antidepressants and suicide rates in Norway and 
its counties 1980–2004. J Affect Disord 2007; 102: 
1–9.

2. Bramness JG, Walby FA. Uriktig forskningsformid-
ling om SSRI-hemmere? Tilsvar. Tidsskr Nor 
Lægeforen 2007; 127: 1811.

3. Reseland S. Uriktig forskningsformidling om 
SSRI-hemmere? Tidsskr Nor Lægeforen 2007; 
127: 1811.

Redaksjonen svarer:2843–4
Alle manus innsendt til spalten Brev til 
redaktøren blir vurdert redaksjonelt og redi-
gert. I dette tilfellet ble det gjort en rekke 
endringer i Svein Reselands innsendte 
manus, blant annet ble ordet «instituttet» 
byttet ut med «Folkehelseinstituttet». Redi-
gert manus ble sendt Reseland for godkjen-
ning og ble godkjent av ham per e-post. 
Denne versjonen av manus ble deretter 
forelagt Jørgen Bramness & Fredrik Walby 
for tilsvar.

Da Reseland fikk korrektur på innlegget 
sitt, oppdaget han at det sto «Folkehelsein-
stituttet» istedenfor «instituttet» – mens det 
skulle vært SSFF (som står for Seksjon for 
selvmordsforskning og -forebygging ved 
Universitetet i Oslo) – og rettet dette. Slike 
rettelser fra forfatter godtas vanligvis uten 
videre. I dette tilfellet medførte endringen 
at noe av meningsinnholdet i Reselands 
innlegg ble forandret. Redaksjonen 




